Sök:

Sökresultat:

2309 Uppsatser om Interaktion människa-maskin - Sida 1 av 154

Interagerbara utstÀllningar : AnvÀndargrÀnssnitt och social interaktion

Syftet med detta arbete a?r att besvara fra?gesta?llningen ?Hur pa?verkar kamerastyrningen i en applikation den sociala interaktionen vid utsta?llningar i offentliga miljo?er??. Arbetet bygger pa? teorier fra?n social studies och ma?nniska- datorinteraktion.En fo?rstudie fo?r att underso?ka ma?lgruppen och deras behov av anva?ndargra?nssnittets funktion och grafiska element la?g till grund fo?r att skapa applikationen. En fa?ltobservation utfo?rdes sedan pa? Arena Sko?vde da?r applikationen sta?lldes ut i en monter som kompletterades med en enka?t fo?r att sa?kersta?lla applikationens anva?ndarbarhet.Resultatet av underso?kningen visar inte att det finns na?gra uppenbara skillnader mellan tva? kamerastyrningar och social interaktion.

Pick and place user interface

VÄr uppgift har varit att skapa ett grafiskt anvÀndargrÀnssnitt till en pick and place maskin eftersom den ursprungliga programvaran inte fungerade pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt. Programmet Àr implementerat med C++ som programmeringssprÄk och Àr designad pÄ ett sÄdant sÀtt att vidareutveckling kan ske om sÄ behövs. Programmet Àr begrÀnsat till att anvÀndas tillsammans med tidigare utvecklad programvara för denna maskin. Rapporten beskriver det grafiska anvÀndargrÀnssnittets delar, bÄde hur de fungerar och hur de Àr implementerade..

Inverkan av skördarstorlek och matningsprincip pÄ matningsskadedjup vid skörd av grantimmer

Vid val av skördare för gallring eller slutavverkning vÀljs ofta maskiner som finns i nÀromrÄdet och med högst produktivitet. Detta kan medföra att maskiner vÀljs trots att de inte Àr bÀst anpassade för den aktuella ÄtgÀrden. Risken med detta Àr en hÄrd behandling av trÀden under avverkningen som ger onödigt stora stamskador. Arbetet handlar om hur man med aktiva val kan minska dessa skador. De faktorer som analyserades var; typ av matarhjul, storlek pÄ maskin och hur barktjockleken inverkar pÄ matningsskadedjup.

"Tar den inte kort eller?" : en studie om samspelet mellan anvÀndare och biljettautomat

VÄr kandidatuppsats handlar om anvÀndning och utveckling av Kustpilens biljettautomat. Vi har, genom etnografiska metoder, studerat hur mÀnniskor anvÀnder sig av biljettautomaten vid köp av en tÄgbiljett. För att generera designidéer och utveckla vÄrt designförslag har vi utgÄtt frÄn dessa studier. Vi har sett hur viktigt det Àr för anvÀndarna att fÄ feedback pÄ utförda handlingar. Biljettautomatens design Àr viktig för att uppmana kunderna till rÀtt anvÀndning..

Interaktion vid onlineutbildningar

Onlineutbildningar Àr ett relativt nytt fenomen som ökar kraftigt. Interaktionsmöjligheterna vid onlineutbildningar kan vara ett problem och interaktionen Àr viktig pÄ dessa utbildningar eftersom studenterna och lÀrarna sÀllan eller aldrig trÀffas fysiskt. Syftet med denna uppsats Àr att öka förstÄelsen för vad som krÀvs för att bedriva onlineutbildning med vÀl fungerande interaktion. En studie har genomförts vid LuleÄ tekniska universitet dÀr sju lÀrare som arbetar med onlineutbildningar intervjuats. En av slutsatserna som kunde dras av studien var att det krÀvs förstÄelse för vad interaktion Àr, vad den Àr bra för och hur den kan frÀmjas för att kunna uppnÄ en vÀl fungerande interaktion vid onlinekurser..

"Tar den inte kort eller?" - en studie om samspelet mellan anvÀndare och biljettautomat

VÄr kandidatuppsats handlar om anvÀndning och utveckling av Kustpilens biljettautomat. Vi har, genom etnografiska metoder, studerat hur mÀnniskor anvÀnder sig av biljettautomaten vid köp av en tÄgbiljett. För att generera designidéer och utveckla vÄrt designförslag har vi utgÄtt frÄn dessa studier. Vi har sett hur viktigt det Àr för anvÀndarna att fÄ feedback pÄ utförda handlingar. Biljettautomatens design Àr viktig för att uppmana kunderna till rÀtt anvÀndning.

Live slow motion: from idea to product

Vi ville undersöka om det var möjligt att pÄ en begrÀnsad budget bygga och programmera en Live Slow Motion-maskin för att generera repriser under en TV-sÀndning. Utan tillgÄng till dyrare specialtillverkad hÄrdvara skulle allt skötas i mjukvara pÄ i grunden en vanlig konsument-PC. Vi ville sÄ lÄngt som möjligt att vÄr maskin skulle efterlikna de etablerade produkter som anvÀnds i TV-branchen dÄ vÄr förhoppning var att maskinen skulle kunna utnyttjas av TV-studenter efter fÀrdigstÀllandet. Vi ville dock inte begrÀnsa oss för mycket, utan vi skulle försöka förbÀttra de saker vi ansÄg behövde förÀndras..

En designstudie av social interaktion i kontextmedvetna musiktjÀnster

Den hÀr studien behandlar social interaktion i kontextmedvetna musiktjÀnster. ProblemomrÄdet innefattar design av musiktjÀnster för att stödja musikens sociala funktioner. Studien genomfördes som en designstudie dÀr workshops tillÀmpades för att generera den data som lÄg till grund för slutsatserna. Slutsatserna presenterades i form av fyra stycken designriktlinjer; Hantera och presentera anvÀndares identiteter, Stödja dialoger, Erbjuda indirekt interaktion och Erbjuda direkt interaktion. De Àr inte avsedda för att designa en produkt utan istÀllet för att bidra med kunskap som ger en förstÄelse om effekten av en design..

Konceptframtagning och utveckling av maskin för byte av ReRail's jÀrnvÀgsrÀlssystem

Examensarbetet syftade till att utveckla en maskin för montering och demontering av ReRails utbytbara slityta för jÀrnvÀgsrÀls. ReRail rÀlssystem bygger pÄ principen för dagens jÀrnvÀgsrÀls med skillnaden att stommen Àr nedfrÀst till en mindre dimension och en utbytbar slityta Àr monterad pÄ denna. Den inledande behovsanalysen pÄvisade de behov som fanns kring maskinen. Behoven utvÀrderades och sammanstÀlldes till en kravspecifikation. Konceptförslag genererades genom brainstormingsessioner.

Virtualisering : en prestandajÀmförelse mellan fullstÀndig- och parallell systemvirtualisering

Virtualisering Àr en abstraktion av underliggande fysisk hÄrdvara som omvandlas till en förutbestÀmd struktur av hÄrdvara via mjukvara. En virtuell maskin kan dÄ vara frÄnkopplad frÄn hÄrdvaran. Virtualisering tillÄter hÄrdvara att delas upp som flera separata virtuella hÄrdvaror vilket kan ske transparent för operativsystem i virtuella maskiner. Virtualisering ökade under 90-talet och det utvecklades tvÄ virtualiseringsteknologier: (i) den fullstÀndiga systemvirtualisering och (ii) parallell systemvirtualisering. FullstÀndig systemvirtualisering erbjuder abstraktion som utgör en frÄnkoppling frÄn hÄrdvara.

Analys av skillnader mellan transmissionsprovning i rigg respektive fÀlt för hjullastare pÄ Volvo Construction Equipment

Detta examensarbete syftar till att utreda vilka skillnader som rÄder mellan livslÀngdsprovning för transmissioner i rigg respektive fÀlt för hjullastare pÄ Volvo Construction Equipment (Volvo CE). Hjullastare benÀmns maskin i den följande texten. Uppgiften har delats upp i tre delar; ? KartlÀggning av riggens uppbyggnad samt vilka tester som utförs i rigg respektive maskin i dagslÀget. ? Analysera vilka effekter dagens skillnader i testning har pÄ de transmissioner som provas i rigg respektive maskin.

FMT och interaktion : Utveckling av interaktion genom Funktionsinriktad musikterapi

Examensarbetet visar vad jag under min praktik som Funktionsinriktad musikterapeut har uppmÀrksammat för utveckling av interaktion hos tvÄ elever. Dessutom redovisas hur personalen runt dessa elever har upplevt elevernas utveckling av interaktion och kommunikation. De teoretiska utgÄngspunkterna beskriver musikterapins historia, FMT-metoden samt en definition av begreppet interaktion. Praktikarbetet beskrivs utifrÄn dokumentationer i form av anteckningar och filmer. Resultatet visar att det har skett interaktion i terapirummet mellan eleven och terapeuten.

Programmering, dokumentering och driftsÀttning av CAN-bus baserat styrsystem

SRG Carrier Systems AB har tagit fram en ny maskin MPM 160 dÀr MPM stÄr för Multi Purpose Machine. Den Àr en typ av redskapsbÀrare i storleken av en skogmaskin som beroende pÄ vad den utrustas med kan fungera som i princip vad som helst. Hytten pÄ denna maskin skall om sÄ önskas alltid kunna stÄ horisontellt. Detta skall kunna ske automatiskt eller manuellt och tiltningen sker med hjÀlp av sex stycken hydraulcylindrar.Arbetet i denna rapport avser skapandet av det automatiska systemet. Styrsystemet har skapats i mjukvaran CANmaster frÄn Hydratronics AB.

Industriellt styrsystem : Automatisering av spÄnsug pÄ ett snickeri

I dagens samhĂ€lle Ă€r energiförbrukning vĂ€ldigt viktigt och framförallt nĂ„got som kommer bli en betydligt större aspekt framĂ„t i tiden, sĂ€rskilt om man jĂ€mför med hur man tar hĂ€nsyn till det idag. Bengt-Olof Hammar (se inledning) har sju stora maskiner i snickeriet dĂ€r han startar och stĂ€nger av spĂ„nsuget manuellt. ÖnskemĂ„let frĂ„n Hammar var i grunden att automatisera snickeriet pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att vid en maskinstart startar spĂ„nsuget och spjĂ€llet till respektive maskin öppnas. Projektet utökades senare sĂ„ att möjligheten att slĂ„ ifrĂ„n utsuget nĂ€r maskinerna körts pĂ„ tomgĂ„ng en viss tid Ă€r möjligt. En ny produkt togs fram med en vĂ€lfungerande lösning av problemet och lyckade resultat vid styrning av spĂ„nsuget och spjĂ€ll.

Muntlig interaktion pÄ tyska ur ett "hÀr och nu"-perspektiv

VÄrt arbete syftar till att fÄ större vetskap om hur sprÄkundervisningen kan göras autentisk och meningsfull genom att knyta kommunikationen pÄ mÄlsprÄket till undervisningssituationen samt elevernas vardag och verklighet, i studien Àven kallat för ?hÀr och nu?-interaktion. För att fÄ svar pÄ de frÄgor vi stÀllt oss i undersökningen har vi intervjuat och observerat lÀrare och elever pÄ tvÄ skolor samt analyserat det insamlade materialet med hjÀlp av relevant litteratur. UtifrÄn den undervisning som studerats har vi kunnat faststÀlla att interaktion pÄ mÄlsprÄket ur ett ?hÀr och nu?-perspektiv bÄde frÄn lÀrares och frÄn elevers sida Àr önskvÀrt men samtidigt svÄrt att genomföra och dÀrmed lÀmnas lite utrymme ute pÄ skolorna.

1 NĂ€sta sida ->